Varsaklar Nerelerde Yaşarlar

Varsaklarla ilgili daha önce yazılar yazmıştım. Sizlerden bir çok yorum ve e -posta aldım bu konuda. Böylece mensubu olduğum bu Türk Boyu üzerine daha fazla yazı yazmaya karar verdim. Başlayalım.
Öncelikle Varsak Boyları günümüz Türkiye`sinde nerelerde yaşarlar ? Anadoluya ne zemen geldiler?
Nerelerde Yaşarlar
Yoğun olarak Kozan, Feke, Saimbeyli, Aladağ, Düziçi, Yahyalı, Tarsus ve çevrelerinde yaşamakta olan Türkmen zümresine Varsak adı verilmektedir. Çeşitli nedenlerle meydana gelen göçler dolayısıyla yurtlarında değişmeler gözlemlenmiştir.. Örneğin bir kısım Varsak da Karaman, Kayseri, Kırşehir, Niğde, Antalya (Teke), Aydın, Kars, Maraş ve Kıbrıs’ta yurt tutmuştur. Anadolu’nun çeşitli yörelerinde yaşamaya devam eden Varsakların çoğu kimliklerini kaybetmiştir ve mensup oldukları aşireti bilmemektedir.
Varsaklar;  Varsah, Farsak, Fersah adıyla da anılır. Varsaklar için “Karsak” sözünü kullananlar da vardır. Bugünkü Varsaklar ise kendileri için Farsak adını tercih etmektedirler. Varsak kelimesi çeşitli anlamlara gelmektedir. Bunlar: Boy (bir Türk boyuna verilen isim); Şahıs (boy beyi); Silah (eski savaş aletlerinden olan bir çeşit yatağan, kısa kılıç); Yer (dağ); Hayvan (karsak).

Varsakların Anadolu’ya Göçü Malazgirt Zaferinden Sonra Başlar
Ahmet Gökbel’e  ve bir çok tarihçi Varsak Boylarının, Türkmenlerin Uçok koluna mensup oldukları hakkında hemfikirdir. Varsak Türkmenlerinin Anadolu’ya göçleri Malazgirt zaferinden sonra başlamıştır. Bu Türkmenler Moğol İstilası sebebiyle (1220) Selçuklu hakimiyetindeki Anadolu’ya göç etmişlerdir. Bir kısım Türkmen, Selçuklu-Moğol otoritesini kabul ederek Anadolu’da kalmış, Moğollara itaat etmeyenler baskıya maruz kalmaları sebebiyle Suriye’ye gitmiştir. Göçler 13. yüzyılda daha da artmış, 14. ve 15. yüzyıllarda ise Çukurova’ya doğru devam etmiştir. Göç hadisesinin yoğun yaşandığı Varsaklarda, yatay hareketlilik bazen tersine de cereyan etmiştir. Bir kısım Varsak’ın, Orta Toroslarda yaşarken daha sonra İran’a göç etmesi, bunun örneğini teşkil eder.
Gelecek Yazı: Varsaklar`da Adet, Gelenekler, İnanışlar
Anahkar Kelimeler: Varsak nerelerde yaşarlar. Varsaklar Anadolu`ya ne zaman geldiler.

Yorumlar

  1. Varsaklara el attın ya bide soy ağacını araştırırsın artık,Sana böyle köşede bucakta kalmış siteler yakışmıyor artık.Sende yazmayı seviyorsun ,bende .neden ayrı takılıyoruz anlamıyorum yahu...

    YanıtlaSil
  2. Adsız biriyle aynı sitede yazamam ki

    YanıtlaSil
  3. resimde sağdaki teyze neneme çok benziyor, mekanı cennet olsun İnşallah.

    YanıtlaSil
  4. Bu resim benim köyümden. Yahyaliya bagli Büyükcakir köyü.Kayserinin Adana sinirinda. Sagdaki yasli teyze yengemin annesi olur. Farsak tarihini cok merak ediyorum, Almanyada dogdum ve burda yasiyorum, bircok kültürel faliyetlerde aktifim, ülkemi ve milletimi cok seviyorum ve en iyi sekilde temsil etmeye calisiyorum...

    YanıtlaSil
  5. Bu resim benim köyümden. Yahyaliya bagli Büyükcakir köyü.Kayserinin Adana sinirinda. Sagdaki yasli teyze yengemin annesi olur. Farsak tarihini cok merak ediyorum, Almanyada dogdum ve burda yasiyorum, bircok kültürel faliyetlerde aktifim, ülkemi ve milletimi cok seviyorum ve en iyi sekilde temsil etmeye calisiyorum...

    YanıtlaSil
  6. Biz antalya kaş ilçesi yoruklerindeniz soyad ulaş olanlar varsak tır

    YanıtlaSil
  7. Bizde Adana Kozan varsak yörüklerindeniz, soyadımız Yıldırım.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

küfür istemiyoruzzzz

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mabel Matiz -Ya Bu İşler Ne-illuminati ifşası

Cem Karaca`nın Şarkısında Geçen Üçler, Yediler, Kırklar Mevzusu Üzerine...